fredag 24 januari 2014

Gått på kurs...

... i att ställa in tubkikaren. Jag ska ju åka på skådarresa till Jordanien och jag har ingen vana av att ställa in tubkikaren på egen hand. Jag tittar alltid i den när någon annan redan ställt in skärpa och framförallt hittat fågeln med kikaren. Det är inte det lättaste, kan jag meddela. Så idag har jag övat lite. Fick dessutom äran (?) att bära tuben och instruktion om hur detta skall göras på lämpligast sätt. 

Dagens skådarresa gick till Tjolöholms slott. Hittade Småskrake (till vänster, nedan) och Större hackspett (ett sudd till höger). Båda bilderna är tagna genom tuben med min mobiltelefon. Jag höll på att frysa fingrarna av mig när hackspetten skulle förevigas. Inser att jag verkligen gillar att fotografera genom tuben. En av få saker som gör att jag glömmer bort både snö och isande vindar. Dessutom sågs bland annat Gärdsmyg, Bofink, Pilfink, Nötväcka en otroligt närgången Rödhake och även en vacker Koltrast kom fram riktigt nära.  

Salskraken har jag letat efter tidigare och jag har sett ett par stycken honor. Idag fick jag äntligen se en hane. Enligt mitt skådarsällskap i alla fall. Men ja, vad vet jag? Pippi simmade långt ut i havet mitt i en flock med andra sjöfåglar. Jag såg något vitt. Med svart på. Kommer att åka och leta efter den igen, så att även jag är säker på vad jag såg. Detta kommer dock att ske när det är varmare och förhoppningsvis är då Salskraken mer medgörlig och kommer lite närmare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)