onsdag 27 november 2013

Åmål - överliggning

Natten som gick sov jag i Åmål. Man kommer dit på kvällen och parkerar sin vagn, en E-Regina den här gången. Sedan vandrar man iväg till hotellet och på morgonen går man tillbaka till stationen. Kontrollerar att allt är ok och kör sedan tillbaka till Göteborg via Mellerud, Öxnered och Vänersborg. Mellerud har jag skrivit om tidigare, se här.  

I morse ville inte fordonet starta upp, men nu börjar jag få bättre koll på felen som kan uppstå och kunde lösa problemet på egen hand. Utan att ringa och få hjälp. Känns skönt! Jag tycker just den biten är lite lurig med ett nytt fordon, innan man får koll på de mer udda felen. Även om utbildningen är omfattande och man lär sig en hel massa, så sätter sig inte alla sakerna förrän jag faktiskt testat själv. Det är ju inte allt som händer när man är ute och övningskör (tack och lov!!). Det är skönt att man kan ringa dygnet runt och fråga när det kör ihop sig, även om jag inte behövde det i morse. 

Om vi kom iväg i tid? Jajamensan!! 

Parkerad Regina i Åmål

4 kommentarer:

  1. Trevlig läsning :)
    Vad var det för fel?

    Seg strömavtagare som tar 3 minuter att fälla upp som på Rd 1104? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj!! Tre minuter? Med en massa snö på då, eller alltid?

      Det var fel på ETCS-utrustningen. Är det ETCS på Rd också?

      Radera
  2. Ingen is eller snö alls, strömavtagaren var bara otroligt seg. Det brukar gå rätt snabbt i vanliga fall. Detta var det söligaste jag har varit med om.
    Måste säga att Rd-loken är de bekvämaste loken! Fungerar nästan alltid, bortsett från strålkastarna.

    Aha, ETCS krånglar en hel del har jag hört. Det finns på några Rd och Td-lok, har inte nummer i huvudet. Dock måste man ha särskilld utbildning för att köra Rd med ETCS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Vi har Reginor (X50) med och utan ETCS, så för att köra dem med ETCS måste man gå en extrautbildning. Den har jag. Alla våra X61:or har ETCS, så det är mer eller mindre ett måste om man är stationerad i G :)

      Har kört Rd på LIA och jag gillade dem! Kan inte minnas att den hade ETCS dock, men allt var nytt, så vad vet jag.

      När ETCS´n funkar (och det gör den för det allra mesta) är den grym! Räknar ner antalet meter till stoppsignal t ex. Ursmidigt. Måste ju vara extra piffigt om man kör gods?!

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)