söndag 14 juli 2013

Mannen som glömde sin fru - John O´Farrell

Läser en hel del böcker just nu. Vännen A som gjort en hel del för att pigga upp mig under mina veckor som sjukskriven har tipsat om en app som hon använder för att läsa böcker på mobilen. Jag var försiktigt (läs extremt) skeptisk. Men i mitt nuvarande tillstånd, när det är superbökigt att ta sig till biblioteket, så tänkte jag ge mobilen en chans. Och jag måste erkänna att jag är så glad att jag provade. Har sedan tidigare ett konto på bilioteket via elib.se där jag lånar ljudböcker. Jag har sett att man även kan låna e-böcker där, men inte brytt mig om dessa alls. Nu när jag har Bluefire Reader lånar jag dessa e-böcker och laddar ner dem till min mobil. Och då har jag ju alltid boken med mig utan att den tar någon extra plats alls (ja, under förutsättning att mobilen är med), super när jag till exempel sitter på Vårdcentralen eller Sahlgrenska sjukhuset och väntar på min tur. Man kan ställa in ljuset på skärmen så att det blir yttepytte lite ljus så att man inte stör sin eventuella sängkamrat när man inte kan lägga ifrån sig boken. Dessutom kan man välja en massa andra saker så som typsnitt, storlek på bokstäver med mera. Och så kommer den ihåg var man är också. Bara att stänga ner och när man öppnar appen igen och man klickar på boken så är man på rätt sida direkt. Här hittar du information om hur man skaffar konto och en massa annat. Biblioteket du har kort på måste vara anslutet till Elib, men det tror jag de flesta är. 

Första boken jag valde att låna var den som just nu ligger på plats nr 1 över lånade e-böcker. Mannen som glömde sin fru av John O´Farrell. En man sitter på ett tunnelbanetåg och tappar helt plötsligt minnet. Han vet inte vem han är eller vart han är på väg. Bara att få hjälp av någon visar sig vara ett bekymmer av rang. Frågan är vad man själv hade gjort om en okänd man i 40-års åldern kommit fram till dig och frågat; 
- Var är jag? Kan du hjälpa mig, jag vet inte vem jag är? Jag hade nog blivit lätt nervös, rusat vidare och hoppats på att någon annan hjälper skummisen. 

Han vet inte ens sitt namn. Tillslut får han hjälp och blir inlagd på sjukhus på någon typ av neurologisk avdelning. Vaughan, som han visar sig heta, ligger i skilsmässa. Han är lärare i historia och har både druckit för stora mängder alkohol  och rökt som en borstbindare. Hans nya jag är känsligare person än innan och röker inte alls. Det visar sig att han har två barn, som han så klart inte känner igen. 
En av de roligaste delarna är när han lär sig att simma på nytt, det går som en dans. Cykeln är inte heller några problem. Sedan sätter han sig i sin blivande ex-frus bil för att köra en sväng ... Det gick inte lika bra utan han kraschade grannens trädgårdsmur. Jag skrattade så jag grät, flera gånger. Hade aldrig hört talas om boken innan, men ser nu att den har fått lysande recensioner. Och jag kan inte annat än hålla med. Den var jätterolig. Verkligen!!

(Bildkälla)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)