söndag 3 februari 2013

Skrivet i eld - Simon Beckett

För några veckor sedan läste jag ut Becketts första bok, Dödens kemi. Jag gillade den så mycket, att jag ställde mig i kö på nästa bok direkt. Göteborgs bibliotek har ett smidigt system, där man enkelt lånar böcker på deras hemsida. Väljer vilket bibliotek man vill hämta boken på och när den är framme får man ett mail, till priset av 0 kronor. Så fungerar det säkert på många ställen, men i Kungsbacka till exempel så kostar det en liten slant om man vill stå i kö på en bok som inte är inne. 

Bok två i serien om läkaren och rättsantropologen David Hunter, Skrivet i eld, var även den riktigt bra. Svårt brända kvarlevor av en person hittas ute i en öde stuga. Stugan ligger belägen på en liten ö, Runa. Ön ligger i Yttre Hebriderna, utanför Skottlands västkust, och verkar vara så liten att information om den inte ens finns på Wikipedia. 
Hunter blir sänd till platsen för att utesluta att det inte är en tragisk olyckshändelse. Det visar sig vara ett mord, så klart, och jakten på mördaren tar fart. Dessutom kryddas handlingen med stormar, obefintliga telefonförbindelser och skumma öbor. Boken var spännande och gillar man deckare är den helt klart läsvärd!
Boken finns att köpa på www.bokus.se
eller så  gör  man som jag och lånar den på biblioteket :)

3 kommentarer:

  1. Hej B. Läser nu en bok som heter "Svikaren" av Katarina Wennstam. Handlar om bl.a. Sebastian Lilja som byter klubb från AIK till Hammarby som leder till en hel del komplikationer minst sagt med hot från supportrar och ännu värre. Mycket läsvärd än så länge. Vi har ju fått höra om dessa attityder bland supportrar många gånger vid klubbyten. Hälsar P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får berätta om den höll hela vägen. Så ska jag se om den finns på biblioteket här i stan.

      Radera
    2. Den håller än så länge men jag är inte klar än. Alla är ju inte så`na snabbläsare som du. Med tanke på fotboll så var jag på Friends Arena och tittade på Sverige -Argentina i går. Vilken arena, inramning och vilken fotboll. Mestadels från Argentinas sida. Vi måste boka in nåt besök kopplat till bra match så vi kan gå. I mars blir det bandyfinal med gubbgänget. Häftigt tror vi. P

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)