måndag 5 november 2012

Hallonbåtar

Ja, så kallas de. De här spärrarna som finns lite här och var och skyddar sidospår från obehöriga tåg. Varför man nu skulle vilja köra in på ställen dit man inte ska?! De skyddar ju också åt andra hållet. Så att tåg/vagnar som står parkerade inte ska kunna rulla ut om de inte skulle vara korrekt nedbromsade (vilket de så klart är, men det är det här med hängslen och livrem inom järnvägen). Men i varje fulla fall, så har de fått ett smeknamn efter en röd godis.
För att få ner spärrarna får man använda sig av en klot, som är låst för dem som inte har behörighet att ta sig in. Här håller min handledare på att flytta över klotet åt höger. Då lägger sig hallonbåtarna ned och man kan köra förbi med tåget. Jag har tagit på mig den hårda uppgiften att fotografera. Kloten väger en hel del och varför slita ut sig ;) Hihi. Skämtar lite, så klart! Jag flyttar allt klot jag också, men jag hade redan fixat en klotväxel (klot som flyttar en växel, helt enkelt) som ligger några meter bort (ej i bild dock).

Den stora frågan... vem kör?? Det gör en av de andra förarna som hjälpte oss när vår lilla Y1´s växellåda sa tack och hej. Vi fick snällt byta tåg och skicka den andra till verkstan. Mycket spännande kan hända när man är ute och kör!!
"Hallonbåtar" till vänster i bild och ett klot till höger. (Tack Mikael, rätt ska vara rätt)
Vissa likheter med godiset finns.
Bild från: http://www.aroma.se

2 kommentarer:

  1. Hmmm... jag ser hallonbåtar till vänster och jag ser ett klot till höger, men någon klotväxel ser jag inte... ;-)

    Om det inte möjligen är en växel högst upp till vänster i bild och om inte denna möjliga växel möjligen manövreras med hjälp av ett klot? I så fall är ju det en klotväxel. Annars kanske det är en motorväxel...

    Fy, nu var jag elak, förlåt! :-)

    Men vad gör egentligen hallonbåtarna där? Där finns ju ingen sjö... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, sant!!
      Ingen klotväxel i sikte (på fotot). Jag ska ändra :)

      Tack för rättelsen, alltid kul att roa någon!

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)