torsdag 21 juni 2012

Supertung

Igår när vi stod och rangerade vagnar kom en vagn åkandes med en rolig klisterlapp. Supertung var vagnen tydligen. Nu väger en vagn rätt många ton, så undrar vad som gör den super heavy? Friktionen på mellan hjul och räl är rätt liten. För att inte säga yttepytteliten. Det blev glasklar när R, min handledare, drog i en vagn som stod lite för långt bort för att kopplas. Vagnen vägde 27 ton. Inte alla som kan malla sig med att ha knuffat en sådan. Jag kan skryta med det så klart. Lite senare skulle vi nämligen putta en vagn ca 3-4 meter och då fick jag hjälpa till och agera stålkvinnan :D Om vi klarade det. Yepp! 
När vi rangerar vagnarna så sorterar vi upp dem så att ankommande godståg styckas upp och delas in i nya tåg. För att göra detta har vi ett gäng spår till förfogande. En liten kulle har vi också, så att vi kan putta vagnarna med ett lok och så har vi en lång järnstång som vi häver oss upp på och tar isär kopplen mellan vagnarna. Sedan gäller det att växlarna ligger rätt så att vagnarna rullar in på det spåret de ska till. De flesta växlarna är så kallade klotväxar. (se bild nedan). De väger också en hel del, så det är ett rejält styrkepass man får när man lägger om dem. Dessutom går vi en hel massa också. Bromsprovar tågen t ex. Men det tar vi en annan gång (kanske). 
Klotväxel= den röd/gula rundeln framför spåret.. Läggs dock inte om när en
vagn står med ena hjulparet på ena sidan om växeln och andra hjulparet på andra sidan. Då spårar det ur.... Och det vill man INTE.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)