onsdag 7 mars 2012

Malmö, tur och retur

Hemma igen efter lång tur till Malmö. Fick köra Rm ner, ett ombyggt Rc-lok alltså. Väl framme åkte vi, jag och min handledare, taxi till Comfort Hotel mitt i centrala Malmö. Jättefint!! Jag gick upp till mitt rum och vilade i ca 45 minuter. Klockan 06.15 träffade jag åter min körlärare och åt frukost. Eller egentligen mycket sen kvällsmat för vår del. Supergott! Efteråt var det sängdags. Satte klockan på 14.30 och sov nästan hela dan. Sedan tog jag en sväng på stan och åt falafel. Mmmm! 


Strax innan 18 tog vi taxi tillbaka till godsbangården. 18.45 kom vårt tåg från Tyskland via Danmark. En festlig dansk körde fram tåget till oss. Fattade inte hälften av vad han sa, men tåget hade gått bra i alla fall. 
Körturen upp till Göteborg gick utan oväntade händelser ända till Kållered. Då fick vi samtal från tkl om att det var fel på baliserna (balisöverensstämmelsefel). I det här fallet betydde det att tåget fick fel information. Signalen visade grönt, men tågskyddssystem trodde att det var stopp och nödbromsade. Alltid extra roligt när det händer något utanför det normala. Tyvärr resulterade detta i en 40 minuters försening, eftersom vi fick köra max 40 km/h en bit. Det i sin tur innebar att vi fick ställa oss på ett sidospår och släppa förbi ett gäng mötande tåg som vi egentligen inte skulle ha mött om vi hållit tiden. 
Några av dataskärmarna och knapparna på förarbordet i tyska loket. 

Mitt fina rum i Malmö. Vilken lyx!!

2 kommentarer:

  1. Hotellfrukost :) och den goda Malmö falafeln :D (har dock inte smakat den)

    SvaraRadera
  2. Det är mysigt o känns lite extra när man får bo på lite finare hotell. K i S.

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)